਀㰀栀琀洀氀㸀 ਀㰀琀椀琀氀攀㸀瀀爀攀攀欀㰀⼀琀椀琀氀攀㸀 ਀㰀戀漀搀礀 戀最挀漀氀漀爀㴀∀⌀䔀䄀䔀䄀䄀䔀∀ 琀攀砀琀㴀∀⌀      ∀ 氀椀渀欀㴀∀⌀    䘀䘀∀ 瘀氀椀渀欀㴀 "FF0000" alink="#FF8000">਀㰀琀愀戀氀攀㸀 ਀㰀琀搀 眀椀搀琀栀㴀∀㌀ ─∀ 瘀愀氀椀最渀㴀∀戀漀琀琀漀洀∀㸀㰀昀漀渀琀 猀椀稀攀㴀∀ⴀ㄀∀㸀䐀攀 搀爀椀攀 aartsvaders
਀䠀⸀一⸀ 圀攀爀欀洀愀渀㰀戀爀㸀 '...uit het tijdloze ruist een grote beweging omhoog
਀愀氀猀漀昀 攀攀渀 瘀攀爀戀漀爀最攀渀栀攀椀搀 瘀攀爀漀瘀攀爀搀 眀攀爀搀⸀⸀⸀✀㰀⼀昀漀渀琀㸀㰀戀爀㸀 ਀㰀瀀㸀㰀℀ⴀⴀ 䔀渀搀 漀昀 昀漀渀琀 吀椀洀攀猀一攀眀刀漀洀愀渀⠀吀吀⤀ 眀椀琀栀 猀椀稀攀 㤀 ⴀⴀ㸀

਀㰀⼀琀搀㸀 ਀㰀⼀琀愀戀氀攀㸀
਀㰀挀攀渀琀攀爀㸀

PREEK GEHOUDEN TIJDENS DE DIENST VAN DE VVP OP ZONDAG,
਀㈀㔀 䨀唀䰀䤀 ㈀  㐀Ⰰ 䤀一 䐀䔀 刀䔀䜀䔀一吀䔀匀匀䔀䬀䔀刀䬀 吀䔀 䄀倀䔀䰀䐀伀伀刀一㰀⼀栀㈀㸀 ਀㰀昀漀渀琀 猀椀稀攀㴀∀⬀㈀∀㸀㰀愀 栀爀攀昀㴀∀⌀氀攀稀椀渀最攀渀∀㸀䐀攀 氀攀稀椀渀最攀渀 眀愀爀攀渀㨀㰀戀爀㸀 Deuteronomium 8: 10-18
਀䰀甀挀愀猀 ㄀㄀㨀 ㄀ⴀ㄀㌀㰀戀爀㸀 ਀㰀瀀㸀㰀愀 渀愀洀攀㴀∀戀攀最椀渀∀㸀䤀一䰀䔀䤀䐀䤀一䜀 伀倀 䐀䔀 䰀䔀娀䤀一䜀䔀一㰀⼀愀㸀㰀⼀瀀㸀

De evangelielezing vormt de afsluiting van een drieluik.਀䌀攀渀琀爀愀愀氀 搀愀愀爀椀渀 猀琀愀愀琀 栀攀琀 瘀攀爀栀愀愀氀 漀瘀攀爀 䴀愀爀琀栀愀 攀渀 䴀愀爀椀愀 ⠀攀洀戀氀攀洀攀渀 van twee vormen van geloven; Martha verwijst naar een practisch਀椀渀最攀猀琀攀氀搀 䌀栀爀椀猀琀攀渀搀漀洀 搀愀琀Ⰰ 搀攀 栀愀渀搀攀渀 甀椀琀 搀攀 洀漀甀眀攀渀 眀椀氀 猀琀攀欀攀渀㬀 攀渀 Maria naar een Christendom zoals dat door de eeuwen heen gestalte਀栀攀攀昀琀 最攀欀爀攀最攀渀 椀渀 搀攀 欀氀漀漀猀琀攀爀猀㨀 琀攀爀甀最最攀琀爀漀欀欀攀渀Ⰰ 洀攀攀爀 渀愀愀爀 戀椀渀渀攀渀 gericht, als uitdrukking van het zoeken naar God). De ene਀稀椀樀瘀氀攀甀最攀氀 瘀愀渀 栀攀琀 搀爀椀攀氀甀椀欀 瘀攀爀琀攀氀琀 栀攀琀 瘀攀爀栀愀愀氀 漀瘀攀爀 搀攀 barmhartige Samaritaan; de andere gaat over bidden: dat is het਀最攀搀攀攀氀琀攀Ⰰ 搀愀琀 眀攀 瘀愀渀搀愀愀最 氀攀稀攀渀㨀 漀渀猀 眀漀爀搀琀 瘀攀爀琀攀氀搀 搀愀琀 搀攀 leerlingen van Jezus hem vragen om hen te leren bidden.

਀㰀瀀㸀䐀攀 攀攀爀猀琀攀 氀攀稀椀渀最 椀猀 甀椀琀 栀攀琀 戀漀攀欀 䐀攀甀琀攀爀漀渀漀洀椀甀洀㨀 攀渀 眀攀氀 漀洀搀愀琀 Lucas zich - bij het schrijven van zijn evangelie - heeft laten਀氀攀椀搀攀渀 搀漀漀爀 栀攀琀 戀漀攀欀 䐀攀甀琀攀爀漀渀漀洀椀甀洀⸀ 䠀攀琀 戀漀攀欀 䐀攀甀琀攀爀漀渀漀洀椀甀洀 椀猀 ontstaan in de tijd vlak voor de verwoesting van Jeruzalem - in਀搀攀 㘀搀攀 攀攀甀眀 瘀漀漀爀 䌀栀爀椀猀琀甀猀⸀ 䰀甀挀愀猀 猀挀栀爀攀攀昀 稀椀樀渀 攀瀀椀猀琀攀氀 瘀氀愀欀 渀愀 攀攀渀 andere verwoesting van Jeruzalem: in een periode, die ook wel਀眀漀爀搀琀 愀愀渀最攀搀甀椀搀 愀氀猀 搀攀 琀眀攀攀搀攀 䈀愀戀礀氀漀渀椀猀挀栀攀 戀愀氀氀椀渀最猀挀栀愀瀀⸀ 䔀攀渀 belangrijk motief in het boek Deuteronomium is: wat moeten wij਀搀漀攀渀 漀洀 琀攀 洀愀欀攀渀 搀愀琀 䜀漀搀 稀椀挀栀 眀攀攀爀 渀愀愀爀 漀渀猀 琀漀攀眀攀渀搀琀㼀 䨀攀 稀漀甀 栀攀琀 ook anders kunnen formuleren: wat heeft gemaakt, dat God zich van਀漀渀猀 栀攀攀昀琀 愀昀最攀欀攀攀爀搀㼀 䔀攀渀 瘀漀漀爀 搀攀 栀愀渀搀 氀椀最最攀渀搀攀 瘀爀愀愀最 ⴀ 稀漀 瘀氀愀欀 渀愀 de verwoesting van Jeruzalem. Maar ook vandaag de dag is er਀瘀漀氀搀漀攀渀搀攀 爀攀搀攀渀 漀洀 樀攀 愀昀 琀攀 瘀爀愀最攀渀Ⰰ 眀愀琀 攀爀 愀氀氀攀洀愀愀氀 椀猀 洀椀猀最攀最愀愀渀⸀ In het gedeelte uit het boek Deuteronomium, dat we vanochtend਀氀攀稀攀渀Ⰰ 眀漀爀搀攀渀 眀攀 栀攀爀椀渀渀攀爀搀 愀愀渀 搀椀攀 氀攀最攀渀搀愀爀椀猀挀栀攀 琀漀挀栀琀 瘀愀渀 搀攀 kinderen van Israël door de woestijn - en hoe we die moeten਀戀攀最爀椀樀瀀攀渀⸀㰀⼀瀀㸀
਀㰀栀㈀㸀㰀瀀㸀䐀䔀 倀刀䔀䔀䬀㨀 ∀䰀攀爀攀渀 戀椀搀搀攀渀㼀∀㰀⼀瀀㸀㰀⼀栀㈀㸀
਀㰀瀀㸀䰀攀攀爀 漀渀猀 戀椀搀搀攀渀⸀ 䄀氀猀 攀爀 ☀攀愀挀甀琀攀㬀☀攀愀挀甀琀攀㬀渀 搀椀渀最 椀猀Ⰰ 搀愀琀 搀攀 欀攀爀欀 aan mensen zou moeten leren, dan is dat wel: het bidden. Wat eens਀攀攀渀 瘀愀渀稀攀氀昀猀瀀爀攀欀攀渀搀栀攀椀搀 眀愀猀 ⴀ 栀攀琀 搀愀最攀氀椀樀欀猀攀 最攀戀攀搀 ⴀ Ⰰ 稀椀樀渀 mensen kwijtgeraakt. Zó hoor je wel eens zeggen. Maar:਀洀攀渀猀攀渀 氀攀爀攀渀 戀椀搀搀攀渀Ⰰ 搀愀琀 椀猀 最攀洀愀欀欀攀氀椀樀欀攀爀 最攀稀攀最搀 搀愀渀 最攀搀愀愀渀⸀ Bidden was ooit in het leven van veel mensen een vast ritueel:਀琀漀琀搀愀琀 攀爀 瘀爀愀愀最琀攀欀攀渀猀 戀椀樀 最攀稀攀琀 眀攀爀搀攀渀⸀㰀⼀瀀㸀

Bijvoorbeeld vanuit een rationele kijk: waar ben ik nu਀攀椀最攀渀氀椀樀欀 洀攀攀 戀攀稀椀最㼀 䤀猀 搀椀琀 戀椀搀搀攀渀 渀椀攀琀 攀攀渀 愀挀栀琀攀爀栀愀愀氀搀攀 瘀漀爀洀 瘀愀渀 magie?

਀㰀瀀㸀䴀愀愀爀 漀漀欀 漀渀搀攀爀 椀渀瘀氀漀攀搀 瘀愀渀 猀挀攀瀀琀椀猀挀栀攀 戀甀椀琀攀渀猀琀愀愀渀搀攀爀猀㨀 䨀⸀䠀⸀ van de Berg, de beroemde Leidse psycholoog die zich ondermeer਀戀攀稀椀最栀椀攀氀搀 洀攀琀 瘀攀爀猀挀栀椀樀渀猀攀氀攀渀Ⰰ 戀攀猀挀栀爀椀樀昀琀 椀渀 ☀攀愀挀甀琀攀㬀☀攀愀挀甀琀攀㬀渀 van zijn boeken het ritueel dat 'bidden' wordt genoemd: "Iemand਀搀漀攀琀 搀攀 漀最攀渀 搀椀挀栀琀Ⰰ 洀漀洀瀀攀氀琀 漀昀 洀甀爀洀攀氀琀 眀漀漀爀搀攀渀 搀椀攀 欀攀渀渀攀氀椀樀欀 琀漀琀 iemand gericht zijn, een onzichtbaar iemand. En komt er antwoord?਀一攀攀Ⰰ 樀攀 栀漀漀爀琀 渀椀攀琀猀 琀攀爀甀最⸀ 䬀愀渀 椀攀洀愀渀搀 瘀攀爀琀攀氀氀攀渀 眀愀琀 搀愀愀爀 愀愀渀 搀攀 hand is?"

਀㰀瀀㸀䔀爀 戀攀猀琀愀愀琀 攀攀渀 昀椀氀洀 ⠀䈀甀☀渀琀椀氀搀攀㬀甀攀氀⤀Ⰰ ∀䰀愀 嘀漀椀攀 䰀愀挀琀攀☀攀愀挀甀琀攀㬀∀Ⰰ die weer op een andere manier vraagtekens zet bij het gebed. De਀昀椀氀洀 最愀愀琀 漀瘀攀爀 攀攀渀 瀀愀愀爀 瀀攀氀最爀椀洀猀 搀椀攀 漀瀀 眀攀最 稀椀樀渀 渀愀愀爀 匀愀渀琀椀愀最漀 搀攀 Compostela. Stel je voor: zo'n tocht te voet van vele honderden਀欀椀氀漀洀攀琀攀爀猀Ⰰ 搀眀愀爀猀 搀漀漀爀 䔀甀爀漀瀀愀⸀ 圀椀攀 愀愀渀 稀漀✀渀 洀漀渀猀琀攀爀琀漀挀栀琀 戀攀最椀渀琀Ⰰ hoopt natuurlijk altijd op mooi weer en op schilderachtige਀猀琀椀氀氀攀Ⰰ 瘀攀椀氀椀最攀 瀀愀搀攀渀 搀漀漀爀 搀攀 渀愀琀甀甀爀⸀ 娀漀愀氀猀 眀椀樀 愀氀氀攀渀 栀漀瀀攀渀 漀瀀 een rimpelloos bestaan. Maar deze twee pelgrims merken al gauw,਀搀愀琀 樀攀 渀漀最愀氀 攀攀渀猀 最攀搀眀漀渀最攀渀 戀攀渀琀 漀洀 最攀渀漀攀最攀渀 琀攀 渀攀洀攀渀 洀攀琀 hinderlijk onveilige asfaltwegen. Als je niet oppast, word je਀搀愀愀爀 瘀愀渀 搀攀 猀漀欀欀攀渀 最攀爀攀搀攀渀⸀ 䔀☀攀甀洀氀㬀渀 欀攀攀爀 椀猀 搀愀琀 戀椀樀渀愀 栀攀琀 最攀瘀愀氀⸀ Ze springen opzij voor een aanstormende auto, en਀☀攀愀挀甀琀攀㬀☀攀愀挀甀琀攀㬀渀 瘀愀渀 搀攀 瀀攀氀最爀椀洀猀 甀椀琀 攀攀渀 瘀攀爀眀攀渀猀椀渀最⸀ 䔀渀 琀漀琀 稀椀樀渀 grote schrik ziet hij, dat zijn gebed onmiddellijk wordt vervuld:਀搀攀 愀甀琀漀 欀漀洀琀 稀漀✀渀 栀漀渀搀攀爀搀 洀攀琀攀爀 瘀攀爀搀攀爀漀瀀 洀攀琀 攀攀渀 欀氀愀瀀 琀漀琀 stilstand tegen een boom. De chauffeur is morsdood. Dat is even਀猀挀栀爀椀欀欀攀渀℀ 䈀甀☀渀琀椀氀搀攀㬀甀攀氀 猀琀攀攀欀琀 栀椀攀爀 搀攀 搀爀愀愀欀 洀攀琀 栀攀琀 最攀戀攀搀⸀ 䠀攀琀 is alsof hij wil zeggen: je moet er toch niet aan denken, dat਀愀氀氀攀 最攀戀攀搀攀渀 瘀攀爀栀漀漀爀搀 稀漀甀搀攀渀 眀漀爀搀攀渀℀㰀⼀瀀㸀

Karl Barth zegt in zijn Kirchliche Dogmatiek over bidden, dat਀戀椀搀搀攀渀 椀渀 愀氀氀攀 最攀瘀愀氀氀攀渀 攀攀渀 瘀爀愀最攀渀 椀猀⸀ 䤀猀 搀愀琀 稀☀漀愀挀甀琀攀㬀㼀 䤀猀 bidden vragen? Komt elk gebed voort uit onvrede? Uit een besef਀瘀愀渀 漀渀瘀攀爀洀漀最攀渀㼀 唀椀琀 瘀攀爀氀愀渀最攀渀 渀愀愀爀 眀愀琀 渀椀攀琀 洀愀愀欀戀愀愀爀 椀猀㼀 伀漀欀 搀愀愀爀 kun je vraagtekens bij zetten.

਀㰀瀀㸀䰀唀䌀䄀匀㰀⼀瀀㸀

Leer ons bidden. Wat zouden die woorden voor Lucas betekenen?਀伀洀 稀椀挀栀琀 琀攀 欀爀椀樀最攀渀 漀瀀 眀愀琀 䰀甀挀愀猀 瘀漀漀爀 漀最攀渀 猀琀愀愀琀 戀椀樀 搀椀琀 ✀氀攀爀攀渀 bidden' is het verhelderend om een aantal parallelen te trekken਀琀甀猀猀攀渀 搀攀 最攀搀愀挀栀琀攀渀最愀渀最 椀渀 栀攀琀 戀漀攀欀 䐀攀甀琀攀爀漀渀漀洀椀甀洀 攀渀 栀攀琀 Lucasevangelie.
਀㰀⼀瀀㸀

Zoals in het Boek Deuteronomium het 'beloofde land' in het਀瘀漀漀爀甀椀琀稀椀挀栀琀 眀漀爀搀琀 最攀猀琀攀氀搀Ⰰ 稀漀 猀琀攀氀琀 䰀甀挀愀猀 栀攀琀 爀椀樀欀 瘀愀渀 䜀漀搀 椀渀 het vooruitzicht.
਀㰀⼀瀀㸀

En wat is ervoor nodig om terecht te komen in dat beloofde਀氀愀渀搀㼀 圀攀 氀愀稀攀渀 搀愀琀 栀攀琀 攀攀渀 瘀漀漀爀眀愀愀爀搀攀 椀猀Ⰰ 搀愀琀 攀攀渀 洀攀渀猀 稀椀挀栀 渀椀攀琀 moet gaan verbeelden dat het heil maakbaar is. Het heil wordt ons਀最攀猀挀栀漀渀欀攀渀⸀ 䴀攀渀猀攀渀 搀攀渀欀攀渀 眀攀氀 攀攀渀猀 戀椀樀 稀椀挀栀稀攀氀昀 ⴀ 瘀漀漀爀愀氀 愀氀猀 栀攀琀 hen goed gaat - : dat heb ik toch maar mooi voor elkaar gebokst.਀䴀愀愀爀 搀攀 猀挀栀爀椀樀瘀攀爀猀 瘀愀渀 栀攀琀 戀漀攀欀 䐀攀甀琀攀爀漀渀漀洀椀甀洀 戀攀琀椀琀攀氀攀渀 搀攀稀攀 houding als hoogmoed; deze visie getuigt niet van het juiste਀椀渀稀椀挀栀琀⸀ 刀愀琀椀漀渀攀攀氀 最攀猀瀀爀漀欀攀渀 欀氀漀瀀琀 栀攀琀 洀椀猀猀挀栀椀攀渀㨀 洀愀愀爀 搀攀 bijbelse traditie heeft het niet zo op rationaliteit. Kortom: het਀最愀愀琀 漀洀 攀攀渀 戀攀瀀愀愀氀搀攀 瘀椀猀椀攀⸀㰀戀爀㸀

਀㰀瀀㸀䈀椀樀 䰀甀挀愀猀 眀漀爀搀琀 栀攀琀 爀椀樀欀 瘀愀渀 䜀漀搀 椀渀 栀攀琀 瘀漀漀爀甀椀琀稀椀挀栀琀 最攀猀琀攀氀搀⸀ Wat moet je je daarbij voorstellen? Hoe denkt hij zich dat?਀䐀愀愀爀漀瘀攀爀 瘀椀渀搀攀渀 眀攀 戀椀樀 䰀甀挀愀猀 攀攀渀 瀀愀愀爀 戀攀氀愀渀最爀椀樀欀攀 甀椀琀猀瀀爀愀欀攀渀㨀㰀戀爀㸀 - het rijk van God is niet iets wat je kunt aanwijzen: in de zin਀瘀愀渀 ∀欀椀樀欀Ⰰ 栀椀攀爀 椀猀 栀攀琀Ⰰ 漀昀 搀愀愀爀⸀⸀⸀∀㰀戀爀㸀 - het rijk is ook niet iets wat je kunt berekenen; in de zin van਀∀搀愀渀 攀渀 搀愀渀 欀漀洀琀 栀攀琀⸀⸀⸀∀㰀戀爀㸀 - nee: het rijk van God is bij jullie/ in jullie (Lucas਀㄀㜀㨀㈀㄀⤀㰀戀爀㸀 Wat moeten we hieruit begrijpen? Ik denk dat je kunt zeggen, dat਀栀攀琀 䜀漀搀猀爀椀樀欀 瘀漀漀爀 䰀甀欀愀猀 渀椀攀琀 琀椀樀搀ⴀ 漀昀 瀀氀愀愀琀猀戀攀瀀愀愀氀搀 椀猀㬀 栀攀琀 椀猀 een staat van ontwikkeling, een niveau dat de mens kan bereiken.਀伀洀 搀椀攀 猀琀愀愀琀 琀攀 戀攀爀攀椀欀攀渀 洀漀攀琀 樀攀 椀渀渀攀爀氀椀樀欀 瘀攀爀愀渀搀攀爀攀渀Ⰰ 栀攀爀戀漀爀攀渀 worden, open worden, oog krijgen voor..., of beter gezegd: hart਀欀爀椀樀最攀渀 瘀漀漀爀⸀⸀⸀℀ 䐀愀愀爀 瘀愀愀爀琀 攀攀渀 洀攀渀猀 眀☀攀最爀愀瘀攀㬀氀 戀椀樀⸀ 娀漀愀氀猀 搀攀 Judaëer langs de weg in het verhaal over de barmhartige਀匀愀洀愀爀椀琀愀愀渀 氀愀渀最猀 搀攀 欀愀渀琀 瘀愀渀 搀攀 眀攀最 攀爀 眀☀攀最爀愀瘀攀㬀氀 戀椀樀 瘀漀攀爀Ⰰ 琀漀攀渀 hij aan den lijve ervaren heeft dat een Samaritaan barmhartig kan਀稀椀樀渀⸀ 䰀攀攀爀 漀渀猀 戀椀搀搀攀渀⸀⸀⸀ 氀椀樀欀琀 椀渀 搀攀 瘀椀猀椀攀 瘀愀渀 䰀甀挀愀猀 稀漀椀攀琀猀 琀攀 zijn als: leer ons hoe wij ons hart kunnen openen.
਀㰀⼀瀀㸀

Wij zouden misschien zeggen: leren bidden is: eenvoudig਀眀漀爀搀攀渀Ⰰ 漀渀戀攀瘀愀渀最攀渀㬀 稀☀漀愀挀甀琀攀㬀 眀漀爀搀攀渀 搀愀琀 樀攀 眀漀爀搀琀 最攀爀愀愀欀琀㬀 氀攀爀攀渀 kijken zoals een kind - zonder al die vooroordelen en etiketten,਀搀椀攀 眀攀 漀瀀 搀攀 搀椀渀最攀渀 稀椀樀渀 最愀愀渀 瀀氀愀欀欀攀渀⸀ 圀愀愀爀 搀愀琀 最攀戀攀甀爀琀Ⰰ 漀渀琀猀琀愀愀琀 de stilte - die zo wezenlijk is voor het gebed.
਀㰀⼀瀀㸀

DE STILTE
਀䐀愀琀 椀猀 攀攀渀 瀀漀猀椀琀椀攀瘀攀 猀琀椀氀琀攀⸀ 䔀椀最攀渀氀椀樀欀 椀猀 搀愀琀 搀攀 戀愀猀椀猀 瘀愀渀 愀氀氀攀 religie: weet hebben van die positieve stilte. Dat is niet਀最攀最爀漀渀搀 椀渀 爀愀琀椀漀渀愀氀椀琀攀椀琀Ⰰ 洀愀愀爀 椀渀 攀攀渀 眀攀琀攀渀 瘀愀渀 栀攀琀 栀愀爀琀⸀㰀戀爀㸀 Het woord bidden is behoorlijk misleidend omdat het in ons਀琀愀愀氀攀椀最攀渀 漀渀洀椀搀搀攀氀氀椀樀欀 最攀欀漀瀀瀀攀氀搀 眀漀爀搀琀 愀愀渀 ✀瘀爀愀最攀渀✀Ⰰ 愀愀渀 攀攀渀 activiteit van de ratio, de 'reken'. In het Grieks wordt er voor਀戀椀搀搀攀渀 攀攀渀 眀漀漀爀搀 最攀戀爀甀椀欀琀 洀攀琀 搀攀 猀琀愀洀 딀씃ⴃ윀넃섃뤃쌃쐃뼃숃⸃ 䠀攀琀 戀攀琀攀欀攀渀琀 zoiets als 'aangenaam getroffen', 'dankbaar': dat verwijst naar਀攀攀渀 猀攀渀琀椀洀攀渀琀⸀ ∀匀攀渀琀椀爀攀∀Ⰰ 眀愀愀爀 栀攀琀 眀漀漀爀搀 猀攀渀琀椀洀攀渀琀 瘀愀渀 椀猀 afgeleid, is een activiteit van het hart. Ons hart heeft zo zijn਀攀椀最攀渀 爀攀搀攀渀攀渀⸀㰀⼀瀀㸀

Het zoeken van de stilte wordt vaak beschouwd als een਀樀攀 愀昀猀氀甀椀琀攀渀Ⰰ 攀攀渀 樀攀 愀昀稀漀渀搀攀爀攀渀Ⰰ 漀洀 攀攀渀 最漀攀搀 琀攀 欀甀渀渀攀渀 渀愀搀攀渀欀攀渀⸀ Maar de stilte waarom het gaat in het gebed is het het tot਀稀眀椀樀最攀渀 戀爀攀渀最攀渀 瘀愀渀 樀攀 攀椀最攀渀 最攀搀愀挀栀琀攀渀 攀渀 漀漀爀搀攀氀攀渀㨀 攀攀渀 漀瀀攀渀最愀愀渀 voor de buitenwereld. Zodat er ruimte komt voor: tranen van਀漀渀琀爀漀攀爀椀渀最Ⰰ 瘀漀漀爀 攀攀渀 最氀椀洀氀愀挀栀 瘀愀渀 瘀攀爀琀攀搀攀爀椀渀最Ⰰ 瘀漀漀爀 瘀爀攀甀最搀攀 漀洀 schoonheid, voor een schreeuw van ontsteltenis en voor਀搀愀渀欀戀愀愀爀栀攀椀搀 漀洀 栀攀琀 戀攀猀琀愀愀渀 愀氀猀 稀漀搀愀渀椀最 攀渀 眀愀琀 漀渀猀 搀愀愀爀洀攀攀 椀猀 geschonken. In psalm 97 heet het (v. 11): "het licht is voor de਀爀攀挀栀琀瘀愀愀爀搀椀最攀 最攀稀愀愀椀搀Ⰰ 攀渀 搀攀 瘀爀攀甀最搀攀 瘀漀漀爀 搀攀 漀瀀爀攀挀栀琀攀渀 瘀愀渀 hart..." Die rechtvaardigheid, waarom het hier gaat, heeft niets਀琀攀 洀愀欀攀渀 洀攀琀 漀渀猀 攀琀栀椀猀挀栀攀 戀攀最爀椀瀀㬀 栀攀琀 最愀愀琀 漀洀 攀攀爀氀椀樀欀栀攀椀搀 琀⸀漀⸀瘀⸀ God: het gaat om de gerechtigheid waarover we in Deuteronomium਀氀愀稀攀渀㨀㰀戀爀㸀 "zul je zeggen in je hart:
਀洀☀椀愀挀甀琀攀㬀樀渀 欀爀愀挀栀琀Ⰰ 栀攀琀 最攀戀攀攀渀琀攀 瘀愀渀 洀椀樀渀 栀愀渀搀㰀戀爀㸀 heeft mij dit vermogen verschaft! _
਀最攀搀攀渀欀 搀愀渀 搀攀 䄀䄀一圀䔀娀䤀䜀䔀Ⰰ 樀攀 䜀漀搀Ⰰ ⴀ 眀愀渀琀 䠀椀樀 椀猀 栀攀琀㰀戀爀㸀 die je kracht heeft gegeven door je een vermogen te verschaffen;਀漀洀 稀漀 稀椀樀渀 瘀攀爀戀漀渀搀 最攀猀琀愀渀搀 琀攀 搀漀攀渀⸀∀㰀⼀瀀㸀

HEILIGE GEEST

਀㰀瀀㸀䰀甀挀愀猀 稀攀最琀 搀愀琀 栀攀琀 爀椀樀欀 瘀愀渀 䜀漀搀Ⰰ 栀攀琀 栀攀椀氀 渀椀攀琀 瘀攀爀 眀攀最 椀猀㨀 maar onder handbereik: bij U / in U; de mens kan een beter mens਀眀漀爀搀攀渀Ⰰ 眀愀渀渀攀攀爀 栀椀樀 栀愀爀琀 栀攀攀昀琀 瘀漀漀爀 搀攀 眀攀爀攀氀搀⸀㰀⼀瀀㸀

Is bidden altijd weer vragen? Uit wat Lucas ter toelichting਀琀漀攀瘀漀攀最琀 洀愀最 樀攀 挀漀渀挀氀甀搀攀爀攀渀Ⰰ 搀愀琀 栀攀琀 瘀漀氀最攀渀猀 栀攀洀 瘀漀漀爀愀氀 最愀愀琀 漀洀 de Heilige Geest: die wordt geschonken aan allen die dat਀瘀攀爀氀愀渀最攀渀⸀ 嘀愀渀稀攀氀昀猀瀀爀攀欀攀渀搀㨀 眀愀渀琀 䜀漀搀 椀猀 愀氀猀 攀攀渀 瘀愀搀攀爀Ⰰ 洀椀猀猀挀栀椀攀渀 zou je moeten zeggen als een moeder. Ouders weten, wat hun਀欀椀渀搀攀爀攀渀 渀漀搀椀最 栀攀戀戀攀渀⸀ 嘀爀漀甀眀攀渀 稀椀樀渀 搀愀愀爀 戀攀琀攀爀 椀渀 搀愀渀 洀愀渀渀攀渀⸀ 娀椀樀 hebben beter ontwikkelde antenne's als het gaat om de wezenlijke਀搀椀渀最攀渀㨀 樀攀 稀椀攀琀 搀愀琀 愀愀渀 攀攀渀 洀漀攀搀攀爀Ⰰ 搀椀攀 琀漀琀 栀愀愀爀 欀椀渀搀 欀愀渀 稀攀最最攀渀㨀 "Stil maar kind: je hoeft mij niets te zeggen. Ik had het al਀瘀攀爀洀漀攀搀∀⸀ 娀椀樀 眀攀攀琀 眀愀愀爀愀愀渀 栀攀琀 漀渀猀 漀渀琀戀爀攀攀欀琀 攀渀 猀挀栀攀渀欀琀 栀攀琀 漀渀猀Ⰰ al vóór wij in staat zijn ons verlangen te਀昀漀爀洀甀氀攀爀攀渀⸀㰀⼀瀀㸀

Ik weet niet of dit een preek was: het waren een aantal਀最攀搀愀挀栀琀攀渀 漀瘀攀爀 栀攀琀 最攀戀攀搀⸀ 吀漀琀 戀攀猀氀甀椀琀 栀攀琀 最攀搀椀挀栀琀 瘀愀渀 攀攀渀 beeldhouwer over de stilte - want misschien is wel elk mens in਀眀攀稀攀渀 攀攀渀 戀攀攀氀搀栀漀甀眀攀爀Ⰰ 攀渀 椀猀 戀攀攀氀搀栀漀甀眀攀渀 眀攀氀 渀椀攀琀 瘀攀攀氀 愀渀搀攀爀猀 搀愀渀 datgene wat wij zouden willen leren, bidden:

਀㰀瀀㸀匀琀椀氀琀攀 椀猀㨀㰀戀爀㸀 hakkend in de steen
਀椀渀琀攀渀猀 氀甀椀猀琀攀爀攀渀 渀愀愀爀 眀椀攀 椀欀 戀攀渀㰀戀爀㸀 en tegelijk
਀漀瀀氀攀琀琀攀渀 眀愀琀 搀攀 猀琀攀攀渀 椀猀㨀㰀戀爀㸀 want hij heeft het laatste woord.
਀㰀⼀瀀㸀

Stilte is:
਀攀攀爀戀椀攀搀 瘀漀漀爀 栀攀琀 洀愀琀攀爀椀愀愀氀㰀戀爀㸀 dat in mijn handen vorm krijgt
਀攀渀 攀攀爀戀椀攀搀 瘀漀漀爀 洀攀稀攀氀昀㰀戀爀㸀 als bouwer van een brug
਀渀愀愀爀 攀攀渀 渀椀攀甀眀攀 漀攀瘀攀爀⸀㰀戀爀㸀

਀㰀瀀㸀⠀䈀爀甀渀漀ⴀ倀愀甀氀 搀攀 刀漀攀挀欀⤀㰀戀爀㸀

਀㰀栀㌀㸀㰀愀 渀愀洀攀㴀∀氀攀稀椀渀最攀渀∀㸀䐀䔀 䰀䔀娀䤀一䜀䔀一㨀㰀⼀愀㸀㰀⼀栀㌀㸀
਀䐀攀甀琀攀爀漀渀漀洀椀甀洀 㠀㨀 ㄀ ⴀ㄀㠀㰀瀀㸀 Je zult zegenen de AANWEZIGE, je God,
਀漀洀 栀攀琀 最漀攀搀攀 氀愀渀搀 搀愀琀 䠀椀樀 樀攀 栀攀攀昀琀 最攀最攀瘀攀渀⸀㰀戀爀㸀 Wees waakzaam,
਀愀渀搀攀爀猀 瘀攀爀最攀攀琀 樀攀 搀攀 䄀䄀一圀䔀娀䤀䜀䔀Ⰰ 樀攀 䜀漀搀Ⰰ ⴀ㰀戀爀㸀 en bewaar je niet meer zijn geboden,
਀娀椀樀渀 爀攀挀栀琀猀爀攀最攀氀猀 攀渀 稀椀樀渀 椀渀稀攀琀琀椀渀最攀渀㰀戀爀㸀 die ik je heden gebied;
਀愀渀搀攀爀猀 攀攀琀 樀攀 攀渀 戀攀渀 樀攀 瘀攀爀稀愀搀椀最搀Ⰰ ⴀ㰀戀爀㸀 schone huizen bouw je en bewoon je,
਀樀攀 瀀氀漀攀最瘀攀攀 攀渀 樀攀 眀漀氀瘀攀攀 瘀攀爀洀攀攀爀搀攀爀攀渀 稀椀挀栀Ⰰ㰀戀爀㸀 zilver en goud vermeerdert bij jou, -
਀☀愀愀挀甀琀攀㬀氀 栀攀琀 樀漀甀眀攀 眀漀爀搀琀 洀攀攀爀Ⰰ㰀戀爀㸀 maar je hart is hoogmoedig geworden
਀攀渀 樀攀 戀攀渀琀 瘀攀爀最攀琀攀渀Ⰰ 搀攀 䄀䄀一圀䔀娀䤀䜀䔀Ⰰ 樀攀 䜀漀搀㰀戀爀㸀 die je heeft uitgeleid uit het land van Mitsraïm਀⠀㴀䔀最礀瀀琀攀⤀Ⰰ㰀戀爀㸀 uit het diensthuis, -
਀搀椀攀 樀攀 搀攀攀搀 最愀愀渀 搀漀漀爀 搀攀 眀漀攀猀琀椀樀渀Ⰰ 稀漀 最爀漀漀琀 攀渀 最攀搀甀挀栀琀㨀㰀戀爀㸀 koperslang, brand-engel en schorpioen! _
਀攀攀渀 搀漀爀猀琀氀愀渀搀 眀愀愀爀 最攀攀渀 眀愀琀攀爀 椀猀㬀㰀戀爀㸀 maar die voor jou water deed opspringen
਀甀椀琀 搀攀 欀椀攀稀攀氀爀漀琀猀㬀㰀戀爀㸀 die je in de woestijn manna deed eten, -
਀搀愀琀 樀攀 瘀愀搀攀爀攀渀 渀椀攀琀 栀攀戀戀攀渀 最攀欀攀渀搀㬀㰀戀爀㸀 met het doel je te verootmoedigen en
਀洀攀琀 栀攀琀 搀漀攀氀 樀攀 琀攀 戀攀瀀爀漀攀瘀攀渀Ⰰ㰀戀爀㸀 om je in de toekomst goed te doen;
਀稀甀氀 樀攀 稀攀最最攀渀 椀渀 樀攀 栀愀爀琀㨀㰀戀爀㸀 míjn kracht, het gebeente van mijn hand
਀栀攀攀昀琀 洀椀樀 搀椀琀 瘀攀爀洀漀最攀渀 瘀攀爀猀挀栀愀昀琀℀ 开㰀戀爀㸀 gedenk dan de AANWEZIGE, je God, -
਀眀愀渀琀 䠀椀樀 椀猀 栀攀琀㰀戀爀㸀 die je kracht heeft gegeven door je een vermogen te਀瘀攀爀猀挀栀愀昀昀攀渀㬀㰀戀爀㸀 om zo zijn verbond gestand te doen.
਀ 䐀愀琀 栀攀攀昀琀 䠀椀樀 最攀稀眀漀爀攀渀 愀愀渀 樀攀 瘀愀搀攀爀攀渀㰀戀爀㸀 (zo goed) als op deze dag.
਀㰀⼀瀀㸀

Lucas 11: 1-13

਀㰀瀀㸀伀瀀 攀攀渀 欀攀攀爀 眀愀猀 䠀椀樀 攀爀最攀渀猀 愀愀渀 栀攀琀 戀椀搀搀攀渀⸀ 吀漀攀渀 䠀椀樀 漀瀀栀椀攀氀搀Ⰰ zei één van zijn leerlingen tot Hem: 'Heer, leer਀漀渀猀 戀椀搀搀攀渀Ⰰ 稀漀愀氀猀 䨀漀栀愀渀渀攀猀 栀攀琀 漀漀欀 愀愀渀 稀椀樀渀 氀攀攀爀氀椀渀最攀渀 最攀氀攀攀爀搀 heeft.' Hij sprak tot hen: 'Wanneer ge bidt, zeg dan:

਀㰀瀀㸀嘀愀搀攀爀Ⰰ㰀戀爀㸀 Uw Naam worde geheiligd,
਀唀眀 刀椀樀欀 欀漀洀攀Ⰰ㰀戀爀㸀 geef ons iedere dag ons dagelijks brood,
਀攀渀 瘀攀爀最攀攀昀 漀渀猀 漀渀稀攀 稀漀渀搀攀渀Ⰰ㰀戀爀㸀 want ook wijzelf vergeven
਀愀愀渀 椀攀搀攀爀 搀椀攀 漀渀猀 椀攀琀猀 猀挀栀甀氀搀椀最 椀猀Ⰰ㰀戀爀㸀 en leid ons niet in bekoring.'
਀䠀椀樀 瘀攀爀瘀漀氀最搀攀㨀 ✀匀琀攀氀Ⰰ 椀攀洀愀渀搀 瘀愀渀 甀 栀攀攀昀琀 攀攀渀 瘀爀椀攀渀搀⸀ 䴀椀搀搀攀渀 椀渀 搀攀 nacht gaat hij naar hem toe en zegt: Vriend, leen mij drie਀戀爀漀搀攀渀Ⰰ 眀愀渀琀 攀攀渀 瘀爀椀攀渀搀 瘀愀渀 洀椀樀 椀猀 瘀愀渀 攀攀渀 爀攀椀猀 戀椀樀 洀椀樀 aangekomen en ik heb niets om hem voor te zetten. Zou die ander਀瘀愀渀 戀椀渀渀攀渀 甀椀琀 搀愀渀 愀渀琀眀漀漀爀搀攀渀㨀 嘀愀氀 洀攀 渀椀攀琀 氀愀猀琀椀最㬀 搀攀 搀攀甀爀 椀猀 愀氀 op slot en mijn kinderen en ik liggen in bed; ik kan niet opstaan਀漀洀 栀攀琀 樀攀 琀攀 最攀瘀攀渀㼀 䤀欀 稀攀最 甀Ⰰ 愀氀猀 栀椀樀 愀氀 渀椀攀琀 漀瀀猀琀愀愀琀 攀渀 栀攀琀 栀攀洀 geeft omdat hij zijn vriend is, zal hij toch opstaan en hem geven਀愀氀 眀愀琀 栀椀樀 渀漀搀椀最 栀攀攀昀琀Ⰰ 漀洀 稀椀樀渀 漀渀戀攀猀挀栀攀椀搀攀渀 愀愀渀搀爀椀渀最攀渀⸀ 吀漀琀 甀 zeg ik hetzelfde: Vraagt en u zal gegeven worden; zoekt en gij਀稀甀氀琀 瘀椀渀搀攀渀㬀 欀氀漀瀀琀 攀渀 攀爀 稀愀氀 眀漀爀搀攀渀 漀瀀攀渀最攀搀愀愀渀⸀ 圀愀渀琀 愀氀 眀椀攀 vraagt, verkrijgt; wie zoekt, vindt; en voor wie klopt, wordt਀漀瀀攀渀最攀搀愀愀渀⸀ 䤀猀 攀爀 猀漀洀猀 漀渀搀攀爀 甀 攀攀渀 瘀愀搀攀爀 搀椀攀 愀愀渀 稀椀樀渀 稀漀漀渀 攀攀渀 steen zal geven, als deze hem om brood vraagt? Of als hij om vis਀瘀爀愀愀最琀Ⰰ 稀愀氀 栀椀樀 栀攀洀 琀漀挀栀 椀渀 瀀氀愀愀琀猀 瘀愀渀 瘀椀猀 最攀攀渀 猀氀愀渀最 最攀瘀攀渀㼀 䄀氀猀 gij dus, ofschoon ge slecht zijt, goede gaven aan uw kinderen਀眀攀攀琀 琀攀 最攀瘀攀渀Ⰰ 栀漀攀瘀攀攀氀 琀攀 洀攀攀爀 稀愀氀 甀眀 嘀愀搀攀爀 椀渀 搀攀 栀攀洀攀氀 搀攀 heilige Geest geven aan wie Hem erom vragen.'

਀㰀栀爀㸀

Terug naar het begin van deze pagina

਀㰀栀爀㸀 Terug naar de SITEMAP. ਀㰀瀀㸀刀攀愀挀琀椀攀㼀 娀攀渀搀 攀攀渀 㰀愀 栀爀攀昀㴀 "mailto:aejk@knoware.nl">E-mail

਀㰀瀀㸀㰀昀漀渀琀 猀椀稀攀㴀∀ⴀ㄀∀㸀☀挀漀瀀礀㬀 䄀⸀䔀⸀䨀⸀ 䬀愀愀氀Ⰰ ㈀  㐀⸀㰀⼀昀漀渀琀㸀㰀⼀瀀㸀 ਀㰀⼀栀琀洀氀㸀